MENÜ

Minecraft egy sandbox stílusú számítógépes játék, ami a svéd Markus Persson (becenevén Notch) ötlete és egyben ő is fejlesztette. Indie, azaz független játékfejlesztő által kiadott játék, ennek ellenére mégis példátlan sikereket ért el a játékiparban. Milliós nagyságrendű a játékosok száma szerte a világon, rendkívül aktív rajongótáborral rendelkezik.

A játék neve hűen tükrözi a lehetőségeket: mine, azaz bányászni, és craft, azaz barkácsolni.

 

 

Markus Persson



Általános jellemzés

A játéknak jelenleg alapvetően két változata létezik, de ezek között sok a hasonlóság. Mindkettőben egy kvázi-végtelen és véletlenszerű világot generál a számítógép, ahol a játékosnak gyakorlatilag teljes szabadsága van, barangolhat, felfedezheti azt. A világ kockákból áll, anyaguktól függően, mely kockákkal a játékos kapcsolatba léphet: elbonthatja (kibányászhatja), lerakhatja, és kombinálhatja őket. Minden egyes elem erősen stilizáltan jelenik meg - maga a szereplő is. Elsősorban a játékos kreativitására épít, ugyanis az elemekből jóformán bármi felépíthető, konstruálható. Bár konkrét célja, története a játéknak nincsen, alapvetően a túlélés a feladat. A játékban erős a fizikai oldal, különböző elemek segítségével komplex, összetett rendszerek (pl. zsilipek, liftek, ágyúk, zenegépek, számológépek,...) is építhetők. A játékot lehet egyedül, vagy hálózaton keresztül, más játékosokkal együtt játszani szervereken. A két változat jelenleg Classic (Creative), és Survival néven érhetők el.

Klasszikus, avagy Creative

Ebben a játékmódban nincsenek ellenségek, és a karakternek minden lehetséges elem rendelkezésére áll - bányászat nélkül is. Így ez a mód teljes mértékben az építkezésről, a kreativitásról szól. Ez a játék egyébként ingyenes, bár már nem fejlesztik tovább.

Túlélő, avagy Survival

Ebben a változatban a játék megmutatja az összes benne rejlő lehetőséget. Éjjelente szörnyek, ún. mob-ok támadhatnak az emberre, aki akár általuk, de éhezéstől is sérülhet, vagy akár meg is halhat. Ekkor egy adott ponton újraéled, bár a begyűjtött és magánál tartott tárgyak elvesznek. Találkozhat kisebb, békés állatokkal, melyeket háziasíthat. Előfordulhatnak különböző építmények - falvak, erődítmények, melyeket nem a játékos hoz létre, hanem a számítógép generál.

Ez a játék nem ingyenes, viszont egyszeri fizetés után a folyamatos frissítésekre is előfizetést kap a megrendelő. Minden komolyabb frissítésben új készségek jelennek meg, melyek izgalmasabbá, változatosabbá teszik a játékot.

Játékmenet

A világ kockákból áll, melyek fölött a játék teljes szabadságot ad, tehát azt tesz a játékos, amit akar. A játékos rendelkezik egy hátizsákkal, ahol 36 különböző tárgyat tárolhat, illetve egy 2×2-es mezőbe ezen tárgyakat valamilyen sematikus formában letéve barkácsolhat. Ha az illető képes munkapadot készíteni, ott már 3×3-as mező van barkácsolásra, így sokkal több lehetséges kombináció létezik, rengeteg különböző tárgyat, eszközt készíthet - kiemelve egy pár fontosabbat: kemencék, ládák, létrák, ajtók, fáklyák, ásók, csákányok.

Dimenziók

Jelenleg 3 dimenzió létezik a játékon belül:


Véletlen-generált világ
  • World, azaz maga a világ: ezen kezd a játékos, gyakorlatilag megfelel egy valós Föld-típusú bolygónak. Különböző biom-ok jöhetnek létre, úgy mint pl.sivatagóceánok, vagy akár tajga vagy dzsungel. Különböző ellenfelekkel találkozhat az ember éjszaka, vagy barlangok mélyén (az ellenfelek generálásához sötétség szükséges):
  • Zombi, mely a leggyakoribb, lassú, az emberre közvetlenül próbál támadni
  • Óriási pók, mely képes a falon mászni, ugorva támad
  • Csontváz, melyek íjjal és nyilakkal rendelkeznek
  • Creeper-ek, a játék "kabalái". Ezek rendkívül gyors, zöld teremtmények, melyek ha kellően közel kerülnek a játékoshoz, jellegzetes kanóchoz hasonló sercegő hangot hallatva felrobbannak, komoly pusztítást okozva környezetükben.
  • Enderman, ezek a teleportálásra képes fekete élőlények csak akkor válnak agresszívvá, ha a karakter rájuk néz
  • újabb verziókban megjelentek a barlangi pókok, illetve az ősrovarok is

Alvilág
  • Nether, alvilág. Erre a pokolbéli tájra a játékos egy obszidiánból készített kapun át juthat el. Ezen a világon nem terem semmilyen növényzet, víz nem marad meg, viszont annál több a láva, és az éghető úgynevezett nether rock. Ritkán erődítmények is előfordulnak. Ezen a világon az ég vörös, és nem létezik a nappal-éjszaka ciklus. Folyamatos félhomály miatt a mobok gyakorlatilag bárhol és bármikor születhetnek. Itt más ellenfelekkel találkozhat az ember:
  • Disznóemberek, melyek csak akkor válnak harciassá, ha rájuk támad a játékos
  • Szellemek, amelyek hatalmas, lebegő, és tűzlabdákat köpő teremtmények. Jellegzetes sikolyszerű hangjuk általában végigkíséri az embert az alvilágbeli kalandjain
  • Magma kockák, rugószerű lények, melyek túlélik a lávatavakban való fürdőzést
  • Blaze-ek, melyek gyorsan 3 tűzgolyót képesek az ember irányába kilőni. Rendkívül veszélyesek, de csak erődítményekben fordulnak elő.
  • The End, talán leginkább "végvilágnak" lehet fordítani. Ide eljutva találkozhat az ember a játék "főellenségével", egy sárkánnyal, ami a legerősebb elérhető mob a játékban. Ez az Enderdragon.

Fejlesztés

A játék fejlesztése 2009-ben kezdődött és még máig is folyamatos nyilvánosság előtt zajlik. A svéd Markus „Notch“ Persson a játék alapötletét az Infiniminer nevű játékból vette, ahol bányászattal lehetett pontot szerezni.Magát a játékot 2009 májusában kezdte el fejleszteni. Még ebben a hónapban kikerült úgynevezett alfaverziós változatban a publikum számára elérhető módon. Notch azt nyilatkozta, hogy az Infiniminer mellett olyan játékok inspirálták, mint a Dungeon Keeper, és a Dwarf Fortress. 2010 szeptemberében Notch és barátai közösen megalapítják a Mojang nevű vállalatot, aminek a keretein belül fejlesztik tovább a játékot. Ekkor a játék ára még 10 euró volt, viszont az év decemberében kijövő bétaverziótól kezdődően már 14,95 euróra emelték azt.

A zenét Daniel Rosenfeld (alias C418) szerezte. A hangeffektek egy részét a Creative Commons licenszű Freesound Project hangtárból vették A hangsáv külön is elérhető. A játékban felbukkanó falfestmények Kristoffer Zetterstrand olajfestményeinek pixel-art-variációi. A játékot Java nyelven fejlesztik. A grafikához a Lightweight Java Game Libraryt (LWJGL) használják. Az indításhoz legalább 5-ös verziószámú Java virtuális gép szükséges. Az első kiadás óta számos béta-verzió jelent meg, majd 2011. november 18-án megjelent az 1.0.0-ás, "végleges" verzió, melyet azonban még mindig továbbfejlesztenek, újabb játéktartalommal, újabb funkciókkal bővítenek, és hibáit is folyamatosan javítják.

Egy verziója Android alatt és a Sony Ericsson Xperia Play okostelefonjára is elérhetővé vált, amiben azonban nem érhető el az összes funkció. 2011 október 7-én egy tisztán Android alá,okostelefonok és táblaPC-kre fejlesztett verzió is megjelent. 2011 november 17-én az Android verziót iPhone-ra és iPad-re is kiadták. A játékot a Microsoft Xbox 360 játékkonzoljára a 4J Studios fejleszti. A játék az 1.2.3-as verzió óta már magyar nyelven is elérhető.


Xbox 360-MineCraft

 

sony ericsson x8-MineCraft


Bővíthetőség

A Minecraft sok modullal bővíthető, különböző textúracsomagokat lehet rá rakni, jelentősen megváltoztatva a kinézetét. Ezen kívül a játék menetét komolyan befolyásoló módosítások is napvilágot láttak, mint pl. a Portalcraft, melyben a játékot a Portal című videojátékhoz hasonló fegyverekkel és térképpel látják el.

Fogadtatás

A PC Gamer összeállítása szerint 2010 májusában bekerült a legnépszerűbb tíz játék közé.

A Team-Fortress-2-Blog 2010. július 28-án írt a játékról, és ezzel a szélesebb közönség előtt is ismertté vált. Miután több online magazin is tudósított róla, a vásárlások száma a többszörösére nőtt.

A Rock, Paper, Shotgun angol játékmagazin az év talán legnagyob Indie-slágerének nevezte 2010 szeptemberében a MineCraft-hét keretében.

2010 decemberében két és fél millióan használták a klasszikus ingyenes verziót. Több, mint 850 ezren rendelték meg 9,95 euróért a kész játékot. Már 2010 novemberében is egy millió hétszázezren használták az ingyenes és 550 ezren a fizetős verziót. 2011 január 12-én elérte az egy milliós eladási számot, 2011 április 25-ére a második milliót, és a hét milliós felhasználói létszámot a Minecraft weboldalán. A tíz milliomodik felhasználó 2011 július 1-jén regisztrált. 2011 augusztusára összejött a három milliós eladási szám, és a több, mint 11 millió felhasználót. 2011 november 7-éig 12 millió felhasználó és 4 millió vásárló volt.

A Kickstarter 2011 elején adományt gyűjtött egy Minecraftról szóló dokumentumfilm forgatására. 150 ezer dollár gyűlt össze. A filmet végül a 2PlayerProductions forgatta le. 2012 nyarára várhatóan elkészül a játék 2.0. verziója.

Hírek

  • Minecraft [HUN]

    Chest.gif

  • Minecraft [HUN]
     
     

Weblap készítés ingyen

Asztali nézet